Ett musikaliskt nöje

af gedigen art bereddes de talrika åhörarne på fröken Selma Söhrlings i söndags i domkyrkan gifna konsert.
Konserten inleddes af direktör Söhrling med ett stämningsfullt fantasistycke på orgel, utfördt i alla dess rika skiftningar med redbar talang. Ur Haydns härliga oratorium >Skapelsen> sjöng konsertgif verskan en aria med lika djup känsla som mästerligt föredrag. Fröken Söhrlings klaogfulla stämma, här uppburen af en äkta poetisk fiygt och varm innerlighet, gjorde sig i denna komposition på ett ypperligt sätt gällande. Tonerna svälde än mäktiga och gripande, än ljufva och smältande, alltid hänförande och fylliga, fram genom kyrkans hvalf. Särskildt må framhållas sångerskans framstående förmåga att behandla pianissimot, en af sångkonstens svåraste pröfvostenar.
Björnsons vackra dikt »Landkjending» med musik af Grieg utfördes af en stark manskör med orkesterackompanjemang,hvarvid solonumret utfördes af en amatör.
Griegs förmåga som kompositör har som bekant vunnit europeisk ryktbarhet. Nämda komposition gaf uttryck åt både storslagen kraft och varm känsla.
Rossinis täcka »La Charité» sjöngs af en damkör, hvari fröken Söhrling innehade solopartiet, samt framstod genom fint musikaliskt välljud och melodiös rikedom.
Följde så Mendelsohns gripande kantat (Davids 95 psalm) för blandad kör (om kring femtio personer) med orkester. Körerna voro af präktig verkan och en duett, utförd af konsertgifverskan och en musikälskariona, utgjorde måhända konsertens glansnummer.
Slutnumren A. Lindblads och Josephsons klassiskt sköna romanser »Aftonen» och »Natten» beredde fröken Söhrling ånyo en triumf af vackraste slag. Lindblad, som erhållit \”hederstiteln »Sveriges Schubert», visar i denna romans, en den skäraste elegi, hela sin storhet som melodiker, och Josephson, den måhända siste bland våre store vistonsättare, framstår i »Natten» med en melodisk innerlighet och urspruvoglighet samt okonstlad enkelhet, som dofta af den skäraste poesi. Fröken Söhrling inlade i dessa sångens pärlor en djup, innerlig känsla samt sjöng dem med ett ord — con amore.
För att visa sin erkänsla för den beredvillighet, hvarmed konsertgifverskan med sin vackra sångkonst uppträdt å goodtemplarnes fester, infunno sig på konserten närmare ett 100-tal ordensledamöter, som med sitt standar i spetsen inmarscherade i kyrkan.

Gotlands Allehanda
Tisdagen den 25 Maj 1886
N:r 42.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *